maanantai 27. tammikuuta 2014

Mistä syntyy Riihiksen henki? - arvokeskustelun kevät

Aivan näinä päivinä käynnistyy Riihenmäessä arvokeskustelun kevät. Tämän kevään aikana kyselemme oppilailta, huoltajilta ja henkilökunnalta, mikä meillä on tärkeää, luovuttamatonta. Mihin sanoihin voimme kiteyttää Riihenmäen koulun arvot. Tämä arvokeskustelu on osa valmistautumista uuteen opetussuunnitelmaan, joka on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2016.

Tämän blogin kautta pääset seuraamaan Riihiksen arvokeskustelun etenemistä ja tuloksia, joita myös voit täällä kommentoida.
Jos sinua kiinnostaa tutustua valtakunnallisen opetussuunnitelmatyöhön, voit tutustua opetushallituksen sivuihin aiheesta: http://www.oph.fi/ops2016
 
Täältä löytyy Luonnos opetussuunnitelman perusteiksi. Noissa perusteissa on avattu perusopetuksen arvopohjaa ja koulun toimintakulttuuria ja sitä, mihin suuntaan koulu kulkee tulevaisuudessa.

Ja nyt siis kuvausta Riihenmäen koulun  kevään arvokeskustelun suunnitelmasta:

Kysely huoltajille ja arvoilta helmikuussa

Työskentely lähtee liikkeelle kyselyllä huoltajille ja sen jälkeen vanhempainyhdistyksen kanssa yhteisellä vanhempainillalla 12. helmikuuta klo 18.00. Laita tämä siis kalenteriin.

Kyselyn tein Googlen lomakkeelle, jonka avulla saamme kyselyn tulokset helposti taulukkomuotoon ja kaikki vastaukset yhteen dokumenttiin. Muodostamme tuloksista Wordle-sanapilven. Sanapilvessä kaikki mainitut sanat tulevat näkyviin ja eniten mainintoja saaneet sanat näkyvät suurimmalla fontilla. Näin saamme siis pikatutkimustuloksen.

Kyselyn pohjalta käymme keskustelua vanhempainillassa.

Rehtorin tunti arvoista jokaiselle luokalle teemaviikolla

Oppilaiden kanssa käymme keskustelua arvoista samalla viikolla. Tuolloin meillä on teemaviikko, jonka teemana on terveys. Arvot, elämän ja koulun tärkeät asiat sopivat mitä parhaiten tuollaiseen teemaan.

Teemaviikon aikana jokainen luokka pääsee rehtorin tunnille, jonka aiheena on Riihiksen arvot. Tuon tunnin aikana keräämme oppilailta samalla tavalla noita tärkeitä asioita, arvoja, joista haluamme pitää kiinni. Ja näistä sanoista ja asioista muodostamme jälleen sanapilven.

Henkilökunnan veso-iltapäivä helmikuun lopulla

Tähän mennessä meillä pitäisi olla siis sanapilvet sekä huoltajien että oppilaiden tärkeinä pitämistä arvoista. Ja viimeiseksi ääneen pääsevät opettajat. Heidän kanssaan vietämme vesoiltapäivän, jossa alussa muodostetaan opettajien arvopilvi. Loppuiltapäivä on sitten varattu keskustelulle, jonka aikana tutkimme kaikkien kolmen ryhmän sanapilviä ja toivottavasti pääsemme yhteiseen näkemykseen. Tähän keskusteluun ajattelin kutsua mukaan myös oppilaiden ja huoltajien edustajat. Toivottavasti iltapäivän aikana eteemme hahmottuu ainakin joitain kaikille yhteisiä arvoja ja voimme käydä keskustelua eroista, jos niitä löytyy. Ja tavoitteena kiteyttää iltapäivän aikana arvot muutamaan sanaan.

Arvot kommentoitavaksi kaikille - miten arvot näkyvät Riihiksen toiminnassa?


Veson jälkeen, jos vielä tarvitaan, johtoryhmä työstää arvot yhtenäiseen muotoon ja sen jälkeen on vielä mahdollisuus kommentoida tuota ehdotusta. Silloin on tarkoitus kysyä, miten nämä arvot näkyvät koulumme toiminnassa ihan joka päivä. Ja kevätjuhlaan mennessä meillä toivottavasti on kasassa Riihenmäen arvot ja vähän myös kuvausta siitä, miten arvot näkyvät toimintakulttuurissamme.

Arvokeskustelu on prosessi, joka ei välttämättä ole helppo. Toisaalta ajattelen, että arvojen pitäisi olla aika pysyviä ja muuttumattomia. Toisaalta taas on paljon hyviä asioita, joita voisi nostaa listalle. Jos arvoja on liikaa, niitä ei enää pysty muistamaan, ja niiden merkitys jää arjessa ohueksi . Siksi on tärkeää, että arvot nostetaan silloin tällöin keskusteltavaksi, jotta ne eivät jää johonkin taustalle, vaan niitä pohditaan koulun toiminnan tasolla.

Tähän kaikkeen haluan sinua tänä keväänä haastaa mukaan!
 

2 kommenttia:

  1. Huikeeta lukea tätä Riihiksen meininkiä ja henkeä ja yhteistä hiiltä! Hyvä Saija!

    Uskallanpa kommentoida minäkin,vaikka nykyään vähän ulkopuolisena.

    Haluaisin korostettavan epäonnistumisen arvoa. Jotenkin välillä tuntuu,että suomalainen perhe ja yhteiskunta ja koulutus toitottaa suorittamista ja onnistumista yksilöille, jotka luonnostaan tekevät virheitä. Virheitä,joista parhaimmillaan voi juurikin parhaiten oppia.

    arvoili Sakari,ex-musaope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa ilo löytää kommenttisi täältä! Mä oon ihan samaa mieltä! Juuri tänään koulutuksessa keskusteltiin siitä, että miksi koulussa on tosi harvoin mahdollisuus arvionnin jälkeen vielä jatkaa työskentelyä. Saa vain numeron ja that's it! Eikö siinä juuri oppisi parhaiten, kun itse havaitsisi, että tuon tekisib nyt toisin, kun katson taaksepäin. Miks ei vois olla mahista tehdä toisin. Ussassa muutamassa projektissa tehty ja voi sitä onnistumisen kokemusta, kun voi kehittyä ja huomata että on oppinut paljon paitsi asiasta, niin myös omasta tavastaan työskennellä. Improvisaatioteatterin periaate myös kouluun: Moka on lahja!

      Poista