keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

 

Riihiksen Taisto-kisaajat finaaliin!

 

Riihenmäen koulussa vietettiin Taisto-viikkoa ennen hiihtolomaa. Oppilaat suorittivat Taisto-rataa luokittain ja kisasivat hyppynarussa ja leuanvedossa.

Aluekarsintaan Lahteen pääsimme parhaalla tuloksella kouluna koko Suomen kouluista.

Tänään Lahden aluekarsinnassa tuli taas voitto! Joten toukokuussa on edessä valtakunnallinen finaali Espoon Barona-arenalla.

Onnea Titta, Jyri, Emilia ja Joona!

tiistai 18. helmikuuta 2014

Oppilaiden arvokeskustelu kännyköitä käyttäen

Hiihtoloman alla koulumme teemaviikolla lupasin pitää oppilaille arvokeskustelutunnit, joissa siis mietimme oppilaiden kanssa, mitkä asiat ja arvot ovat tärkeitä Riihiksen toiminnassa. Tässä lyhyt kuvaus siitä, miten toteutin tunnin. Käytin ensimmäistä kertaa Socrativea oppilaiden kanssa ja

Mitä arvot tarkoittaa?

Aloitimme miettimällä, mitä arvot tarkoittavat. Oli mielenkiintoista huomata, että oppilailla sana arvo liittyi helposti arvoasemaan tai ihmisarvoon. Toiset ajattelivat arvoja periaatteina, jotka ohjaavat toimintaa. Huomasimme, että aika vaikeasta käsitteestä on kyse. 
 

Lämmittelykysely Socrativella

Kun pääsimme jonkinlaiseen yhteiseen käsitykseen, jatkoimme lämmittelemällä www.socrative.com<http://www.socrative.com>  ohjelmaan tekemälläni pikakysymyksillä:
1.Kirjoita ensimmäinen asia, joka tulee mieleesi, joka on parasta Riihenmäessä.
 
Oppilaat pääsivät ohjelmaan kännyköillä tuolta sivulta ja minä kerroin heille huoneen numeron, joka avasi tekemäni kyselyn. Tulokset tulivat tykillä reaaliaikaisesti näkyviin. Näistä keskustelimme, onko näistä jotkut asiat sellaisia, joita voisi pitää tällaisina ylätason arvoina, kun tasa-arvo, innostus jne.
 
2. Kirjoita yksi asia, jonka haluaisit muuttaa Riihiksessä.Toinen kysymys oli: kirjoita yksi asia, jonka haluaisit muuttaa. Ja taas pohdimme, miten omalla toiminnallamme voimme vaikuttaa näihin. Esim. kouluruoan kohdalla ei auta, että haukun ja kiroilen ruokajonossa, vaan oikea tapa on antaa asiallista palautetta siitä, mikä vika tietyssä ruoassa oli.

Arvokysely Google-kyselylomakkeella

Sen jälkeen oppilaat edelleen omilla puhelimillaan pääsivät WIlman etusivulle laittamani tiedotteen linkistä Google-lomakkeelle tekemääni arvokyselyyn, johon siis vastasivat.
 
Tässä tuo kyselyn johdanto ja kysymys:
"Nyt sinulla on mahdollisuus olla mukana luomassa Riihenmäen koulun arvoja. Tämä kysely on osa kevään 2014 aikana käytävää arvokeskustelua, johon haluamme mukaan kaikki riihenmäkeläiset, oppilaat, huoltajat ja henkilökunnan, siis juuri sinut. Arvot kertovat, mitkä asiat ovat Riihenmäen koulun toiminnassa tärkeitä: mitkä ovat niitä luovuttamattomia periaatteita, toiminnan johtotähtiä, joista muodostuu Riihenmäen henki.
Toivon, että käytät pienen hetken ja kirjoitat perusmuodossa sanoja (esim. ilo, luottamus, kannustus jne.), jotka mielestäsi kuvaavat Riihenmäen henkeä. Erota sanat pilkulla.
Tämän kyselyn sanoista muodostetaan sanapilvi, jossa eniten mainintoja saaneet sanat nousevat esiin. Sama kysely tehdään sekä oppilaille, huoltajille että henkilökunnalle. Jokaisen ryhmän sanoista muodostetaan oma sanapilvi ja niiden pohjalta keskustellaan ja muotoillaan koko koulun yhteiset arvot. Tätä arvokeskustelua ja sen etenemistä voit seurata Riihiksen rehtorin blogista.
Vastaa alla olevaan kenttään: Mitkä asiat, arvot, ovat tärkeitä Riihenmäen koulun toiminnassa?"
 

Tulokset Wordle-sanapilveen

Kun tulokset tulivat lomakkeelle, kopioin ne kaikki tekstit ja siirsin http://www.wordle.net/ sovellukseen. Tämä ohjelma tekee sanapilven, jossa ne sanat tulevat suurimmalla, jotka on tekstissä mainittu useimmin. Tämä on nopea tapa saada ”tutkimustulos” Tarkastelimme rinnakkain vanhempien vastaavan kyselyn ja oppilaiden kyselyn pilviä. Ja aika samansuuntaisia olivat nuo vastaukset.



Tämän jälkeen on siis keväällä aika keskustella, mitä nuo arvot tarkoittavat käytännössä meidän koulun toiminnassa.
 

 
 

Yhteydet toimivat yllättävän hyvin

Tunnit toimivat yllättävän hyvin. Olin luonut kouluun paikallisen langattoman verkon ja lisäksi minulla oli oma iPad, jonka kautta osa sai yhteyden. Parhaimmillaan 40 oppilaasta 39 pääsi samaan aikaan tuonne Socrativeen. Ne, jotka eivät päässeet nettiin omalla puhelimellaan saivat käyttää luokan konetta tai minun iPadia.
 

Kännykällä jokainen pääsi sanomaan mielipiteensä

Kokemuksen perusteella voin sanoa, että 40 oppilaan kuuleminen onnistui tällä tavalla hämmästyttävän hyvin. Kyselyyn tuli 6 oppitunnin aikana yhteensä 252. Ja tuloksetkin kertovat omaa kieltään.

Vielä kun saan nuo pilvet sellaiseen muotoon, että saan ne tänne blogiin lisättyä, niin pääset sinäkin toteamaan upean tuloksen! Turha pistää pystyyn työryhmiä miettimään hienoja lauseita, kun yhteisön jokainen jäsen pääsee vaikuttamaan! Silloin tuloskin kertoo yhteisöstä!
 
 


tiistai 28. tammikuuta 2014

Vau, mitä arvoja! - keskustelu on käynnistynyt

Eilen bloggasin meidän arvokeskustelusta ja laitoin huoltajille viestiä ja kutsun kyselyyn Riihiksen arvoista. Tämän päivän olin opetussuunnitelmakoulutuksessa ja illan tulevien seiskojen vanhempainillassa.

Ja nyt kun tulin kotiin, katsoin, olisikohan tuohon huoltajille suunnattuun arvokyselyyn tullut yhtään vastausta... Täällä sängyssä ennen nukkumaan menoa ruutua tuijottaessa menee kylmät väreet, kun näin, että vastauksia oli jo yli 20. Ja mitä vastauksia! En niitä teille vielä jaa, jotta jokainen saa ensin itse rauhassa kirjoittaa omia ajatuksiaan. Mutta sen voin jo tämän päivän perusteella sanoa, että tästä tulee hieno prosessi. Kiitos, että olet huoltajana mukana ja jos et ole, käy lukemassa Wilma-viesti, jossa löytyy tuo linkki kyselyyn. Tulokset näkyvät siis kaikille viimeistään heti hiihtoloman jälkeen.

Jään innolla odottamaan uusia vastauksia ja erityisesti tuota arvokeskusteluiltaa helmikuun 12. päivä. Mikä kevät tästä onkaan tulossa!





maanantai 27. tammikuuta 2014

Mistä syntyy Riihiksen henki? - arvokeskustelun kevät

Aivan näinä päivinä käynnistyy Riihenmäessä arvokeskustelun kevät. Tämän kevään aikana kyselemme oppilailta, huoltajilta ja henkilökunnalta, mikä meillä on tärkeää, luovuttamatonta. Mihin sanoihin voimme kiteyttää Riihenmäen koulun arvot. Tämä arvokeskustelu on osa valmistautumista uuteen opetussuunnitelmaan, joka on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2016.

Tämän blogin kautta pääset seuraamaan Riihiksen arvokeskustelun etenemistä ja tuloksia, joita myös voit täällä kommentoida.
Jos sinua kiinnostaa tutustua valtakunnallisen opetussuunnitelmatyöhön, voit tutustua opetushallituksen sivuihin aiheesta: http://www.oph.fi/ops2016
 
Täältä löytyy Luonnos opetussuunnitelman perusteiksi. Noissa perusteissa on avattu perusopetuksen arvopohjaa ja koulun toimintakulttuuria ja sitä, mihin suuntaan koulu kulkee tulevaisuudessa.

Ja nyt siis kuvausta Riihenmäen koulun  kevään arvokeskustelun suunnitelmasta:

Kysely huoltajille ja arvoilta helmikuussa

Työskentely lähtee liikkeelle kyselyllä huoltajille ja sen jälkeen vanhempainyhdistyksen kanssa yhteisellä vanhempainillalla 12. helmikuuta klo 18.00. Laita tämä siis kalenteriin.

Kyselyn tein Googlen lomakkeelle, jonka avulla saamme kyselyn tulokset helposti taulukkomuotoon ja kaikki vastaukset yhteen dokumenttiin. Muodostamme tuloksista Wordle-sanapilven. Sanapilvessä kaikki mainitut sanat tulevat näkyviin ja eniten mainintoja saaneet sanat näkyvät suurimmalla fontilla. Näin saamme siis pikatutkimustuloksen.

Kyselyn pohjalta käymme keskustelua vanhempainillassa.

Rehtorin tunti arvoista jokaiselle luokalle teemaviikolla

Oppilaiden kanssa käymme keskustelua arvoista samalla viikolla. Tuolloin meillä on teemaviikko, jonka teemana on terveys. Arvot, elämän ja koulun tärkeät asiat sopivat mitä parhaiten tuollaiseen teemaan.

Teemaviikon aikana jokainen luokka pääsee rehtorin tunnille, jonka aiheena on Riihiksen arvot. Tuon tunnin aikana keräämme oppilailta samalla tavalla noita tärkeitä asioita, arvoja, joista haluamme pitää kiinni. Ja näistä sanoista ja asioista muodostamme jälleen sanapilven.

Henkilökunnan veso-iltapäivä helmikuun lopulla

Tähän mennessä meillä pitäisi olla siis sanapilvet sekä huoltajien että oppilaiden tärkeinä pitämistä arvoista. Ja viimeiseksi ääneen pääsevät opettajat. Heidän kanssaan vietämme vesoiltapäivän, jossa alussa muodostetaan opettajien arvopilvi. Loppuiltapäivä on sitten varattu keskustelulle, jonka aikana tutkimme kaikkien kolmen ryhmän sanapilviä ja toivottavasti pääsemme yhteiseen näkemykseen. Tähän keskusteluun ajattelin kutsua mukaan myös oppilaiden ja huoltajien edustajat. Toivottavasti iltapäivän aikana eteemme hahmottuu ainakin joitain kaikille yhteisiä arvoja ja voimme käydä keskustelua eroista, jos niitä löytyy. Ja tavoitteena kiteyttää iltapäivän aikana arvot muutamaan sanaan.

Arvot kommentoitavaksi kaikille - miten arvot näkyvät Riihiksen toiminnassa?


Veson jälkeen, jos vielä tarvitaan, johtoryhmä työstää arvot yhtenäiseen muotoon ja sen jälkeen on vielä mahdollisuus kommentoida tuota ehdotusta. Silloin on tarkoitus kysyä, miten nämä arvot näkyvät koulumme toiminnassa ihan joka päivä. Ja kevätjuhlaan mennessä meillä toivottavasti on kasassa Riihenmäen arvot ja vähän myös kuvausta siitä, miten arvot näkyvät toimintakulttuurissamme.

Arvokeskustelu on prosessi, joka ei välttämättä ole helppo. Toisaalta ajattelen, että arvojen pitäisi olla aika pysyviä ja muuttumattomia. Toisaalta taas on paljon hyviä asioita, joita voisi nostaa listalle. Jos arvoja on liikaa, niitä ei enää pysty muistamaan, ja niiden merkitys jää arjessa ohueksi . Siksi on tärkeää, että arvot nostetaan silloin tällöin keskusteltavaksi, jotta ne eivät jää johonkin taustalle, vaan niitä pohditaan koulun toiminnan tasolla.

Tähän kaikkeen haluan sinua tänä keväänä haastaa mukaan!
 

lauantai 21. joulukuuta 2013

Koulutunnelmaa, joulutunnelmaa ja kilttejä lapsia.

Joulujuhlan aamuna pimeästä märästä ja mustasta maailmasta astuin kouluun, johon oppilaat käsityöopettaja Annelin johdolla olivat luoneet uskomattoman illuusion talvesta, lumesta, sinisestä hetkestä. Kuvat eivät kerro murto-osaakaan siitä hämärästä rauhasta, joka juhlassa vallitsi. Musiikin ryhmien "White Christmas" ei tuntunut tässä hetkessä yhtään kornilta. Oppilaat tulivat sisään koulun kellan kautta joulupolkua, jossa kynttilälyhdyt valaisivat tien. Oppi Jos joulutunnelma ei ollu aiemmin minua tavoittanut, se tavoitti tänään. Kuvien lomassa vielä rehtorin joulutervehdys. Kiitos jokaiselle tästä syksystä ja hyvää joulunaikaa.
 

Joulutyttö ja joulupoika

 
Tänä jouluna oppilaskunnan hallitus on palkinnut jokaiselta luokalta luokkien äänestämät joulutytön ja joulupojan. Näistä luokkien valitsemista oppilaista oppilaskunnan hallitus valitsi koko koulun joulutytön ja joulupojan. Tulkaapa hallituksen edustajat tänne, niin jaetaan nämä palkinnot.

Kriteerit valinnalle oli: Joulumielentuoja, joku, joka osaa elää joulua joka päivä. Iloinen, avulias, empaattinen, hyvä esimerkki, kohtelias, reipas ja hyväntuulinen.

Joulutyttö on Oona Roppola 9C

Joulupoika Roope Tirronen 8E

 

"Teillä on kyllä kilttejä oppilaita"

Tästä päästään hyvin tämän joulutervehdyksen teemaan, joka on kiltteys. Jos tämä joulutervehdys pitäisi tiivistää yhteen lauseeseen, sanoisin: ”Onko täällä kilttejä lapsia?” Tällä viikolla olen kuullut teistä oppilaista sanottavan: ”Teillä on kyllä kilttejä oppilaita”

Tällaista palautetta antoi minulle tällä viikolla henkilö, joka kävi koulussamme ensimmäisen kerran. Hän tuli kouluumme varta vasten tarkkailemaan meitä kaikkia. Ja tarkkailunsa perusteella antoi tuon arvion. Tuo henkilö ei ollut pukeutunut tontun univormuun, mutta virka-asuun kyllä. Tuo henkilö oli palotarkastaja, joka tuli seuraamaan paloharjoitustamme. Ja hänellä on kokemusta aika monesta paloharjoituksesta, joten hänellä on vertailupohjaa. Me poistuimme rauhassa ja olimme kaikki ulkona kohtuullisessa ajassa. Kiitos  siitä jokaiselle.
 
Jouluna kiltteys on se, mitä aina kysytään. Oletko ollut kilttinä? Tai että joulupukki ei tuo lahjoja, jos ei ole ollut kiltti.

Tänään haluaisin kysyä, että mitä tarkoitetaan sillä, että on kiltti? Enkä kyllä aio vastata siihen, sitä saat itse miettiä. Mutta kysymyksiä riittää.

 
 

Mitä kiltti tarkoittaa?

Mitä tarkoittaa se, että on kiltti koulussa? Onko se sitä, että on hiljaa tunnilla ja tekee tehtävät mukisematta? Onko kiltti tuhman vastakohta? Onko kiltti sitä, että ei ole ilkeä? Onko tyttöjen ja poikien kiltteys samanlaista? Jos on kiltti, onko silloin nössö?

Minulle on joskus sanottu, että kenellekään ei koskaan saa sanoa, että olet tuhma, vaan että olet tehnyt tuhmasti. Että ei se ole tahallaan tuhma. Onko joku tahallaan kiltti? Pitäisikö myös kiltteyden kohdalla ajatella, että ei pitäisi sanoa, että olet kiltti, vaan että olet tehnyt kiltisti. En tiedä.

Minusta tuo palotarkastajan kommentti kertoi siitä, että hänen mielestään te oppilaat osaatte käyttäytyä ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Voiko kiltteys olla tilanteesta riippuvaista?

Voiko kiltti myös olla eri mieltä? Voiko kiltti turhautua, suuttua? Joskus sanotaan, että joku on liian kiltti. Jääkö liian kiltti toisten jalkoihin tai käytetäänkö liian kilttiä hyväksi? Teetetään kiltillä hommat vaikka ryhmätyössä? Voiko kiltti myös pitää puoliaan tai puolustaa toista? Onko kiltteys suhteellista? Entä millainen on kiltti opettaja? Voiko kiltti opettaja olla tiukka? Voiko kiltti opettaja suuttua?


On toinenkin teihin oppilaisiin liittyvä kuvaus, jonka olen tämän syksyn aikana kuullut monelta koulussamme vierailleelta henkilöltä tai sijaiselta, joka tulee opettamaan teitä päiväksi tai vain muutamaksi tunniksi. Saman kommentin kuulen usein myös meidän opettajilta. ”Meillä on tosi kivoja oppilaita”

Samaa huomaan myös itse toistavani. Kiva. Mielikuva siitä syntyy pienistä asioista. Se on syntynyt pienistä asioita tänä syksynä, asioista joita olen itse nähnyt ja joita olen kuullut teiltä oppilailta ja opettajilta:

- kun te tervehditte vierailta koulun käytävällä ja kysytte uteliaina, keitä te ootte?

- kun teistä jotkut ilmestyvät hakemaan jääpussia kaverille tai minua apuun, kun jotain on sattunut

- siitä, kun käytävällä joku kysyy, miltä on tuntunut olla rehtorina

- ja aamuisin ovella, kun olen teitä vastassa, erityisesti eräs Ville saa aina kasvoilleni hymyyn, kun mietin, mikä on se tapa, jolla tänään kengät löytävät tiensä kuramatolta paikalleen. Syksyn alussa me Villen kanssa opettelimme, ehkä emme ihan taistelleet, siitä, että kengät pitää ottaa pois kuramatolla ja kantaa naulakoille. Mutta kun sen opit, joka aamu sain aamun piristyksen siitä, kun tulit eteeni ja mietit, mikä on se tapa, jolla tänään kengät löytävät paikkansa. Kiitos Ville!

- kun on seurannut joulukalenterin kirjekuorten etsijöitä ja joulukoulun ja joulujuhlan valmisteluun osallistuneita oppilaita. Täällä näyttää ihan mielettömän hienolta!

- 8F:n oppilaat, jotka kyselivät aktiivisesti autokauppiaalta vierailulla Autotalo Laakkosella

Teistä jokainen voi miettiä itse lisää asioita.
 
Jos minun pitäisi valita yksi näkökulma siihen, mitä kiltti tai kiva tarkoittaa, toivon, että kiltteys on sellaista, joka kohdistuu toisiin ihmisiin. Siis että pyrimme olemaan kilttejä toisillemme, riippumatta siitä, onko hän luokkakaveri, opettaja, äiti tai isä, sisarus, kuka tahansa.

Enkä minä niin sinisilmäinen ole, että ajattelisin, että kaikki on vaan tontunpunaista onnea. Kyllähän me täällä asioita joudumme selvittämään. Välillä tulee tilanteita, joissa emme ole osanneet olla kilttejä. Ilman lahjoja jääminen on pieni seuraus siitä, tosin luulen että se toteutuu aika harvoin. Mutta silloin, kun ei ole osannut olla kiltti, se todennäköisesti on vaikuttanut johonkin toiseen ihmiseen. Silloin toivon, että uskallamme myöntää sen, selvittää asian ja pyrkiä toimimaan seuraavalla kerralla toisella tavalla.

Toivon, että lahjojen määrästä riippumatta saat tänä jouluna tuntea, että joku on kiltti sinulle. Ja toivon, että sinä voit tänä jouluna olla kiltti jollekin. Hyvää joulua!

perjantai 13. joulukuuta 2013

Tohinaa ennen Joulukoulua-tervetuloa huomenna!

 Perjantai-iltapäivä Riihenmäessä: 
- pitäiskö tää pöytä laittaa monttuun vai miten?
- Saako meidän yritys valita myyntipöydän paikan?
- Saija, naarmuttaaks nää savijutut lasia, jos ne laitetaan roikkumaan?

Huomenna klo 13 Riihenmäen koulun aulassa musiikin valinnaisryhmien konsertti rysäyttää käyntiin Riihenmäen historian ensimmäisen Joulukoulu-tapahtuman. Luvassa vanhempainyhdistyksen kahvio ja jouluruokamyyjäiset, lapsille seikkailupolku "Matka Korvatunturille", monenlaista myyntipöytää ja arpajaista. 
Vipinä on aikamoinen, kun musaryhmä roudaa kamoja, toiset ripustaa savipiparkakkuja, toiset myyntipöytiä. Yksi ripustaa töitään taidenäyttelyksi.

Huomenna siis kaikki mukaan vipinään ja hakemaan joulufiilistä Riihiksestä!

Joulukuusi pukeutuu huovitettuihin joulupalloihin.
Riihiksen vanhemmat joululaatikkotalkoissa. Köksän luokassa oli aika trooppinen ilmanala, kun lantut, perunat ja porkkanat porisivat liedellä.


perjantai 1. marraskuuta 2013

Kirjoituskilpailun voitto Riihenmäkeen! Jee Emilia!

Kahden viimeisen viikon aikana on meillä Riihiksessä jännitetty. Koulumme 8. luokkalaiset osallistuivat valtakunnalliseen Luetko sinä?- kampanjan kirjoituskilpailuun, jossa piti kirjoittaa arvostelu Christel Rönnsin novellista Noutaja. Mukana oli 15 sanomalehteä ja 9500 kahdeksasluokkalaista.

Emilian työ siis lähtettiin ensin Keski-Uusimaa -lehteen ja kirjoitus valikoitui lähetettyjen joukosta kolmen parhaan joukkoon. Niinpä Emilia ja Emilia äidinkielen opettaja Alice Kyyrö kävivät Tuusulassa pokkaamassa palkinnon.

No, Emilian teksti jatkoi valtakunnalliseen kilpailuun ja sieltä siis jaettu toinen sija! Palkintona 750 euroa luokan luokkaretkikassaan.

Arviointiraati perusteli, että Emilian tekstissä oli selkeä näkemys, joka perusteltiin kattavasti. Arvio eteni loogisesti ja toi esiin kiinnostavia näkökulmia. Kirjoittaja toi kriittisen näkemyksensä asiallisesti esiin.

Keskiviikkoaamuna Kesk-Uusimaa -lehden Riikka Björn yllätti luokan kuvaajan ja toimittaja Jouko Tuomas-Kettusen kanssa. Emilia sai kukat ja kuuli voitosta. Luokan kanssa vielä otettiin kuva ennen palkintokahveja.



Erilaiset kilpailut, joihin koulut voivat osallistua ovat hienoja piristyksiä opiskeluun. Kilpailu innostaa yrittämään ja tuo erilaisia näkökulmia ihan perusopiskeluun. Riihenmäessä parhaillaan kahdeksasluokkalaiset hikoilevat liikuntasalissa, koska osallistuvat Voimainkoitos-kilpailuun, jossa tehdään 8 kuntotestiliikettä ja luokan keskiarvon perusteella palkitaan parhaita. Meiltä neljä luokkaa osallistuu kisaan.
http://www.nordicschoolsport.com/fi/kilpailu.aspx

Positiiviseen kannustukseen ja innostamiseen perustuvat kilpailut ovat hieno tapa herättää koululaisten kiinnostus erilaisiin asioihin.