Eilen bloggasin meidän arvokeskustelusta ja laitoin huoltajille viestiä ja kutsun kyselyyn Riihiksen arvoista. Tämän päivän olin opetussuunnitelmakoulutuksessa ja illan tulevien seiskojen vanhempainillassa.
Ja nyt kun tulin kotiin, katsoin, olisikohan tuohon huoltajille suunnattuun arvokyselyyn tullut yhtään vastausta... Täällä sängyssä ennen nukkumaan menoa ruutua tuijottaessa menee kylmät väreet, kun näin, että vastauksia oli jo yli 20. Ja mitä vastauksia! En niitä teille vielä jaa, jotta jokainen saa ensin itse rauhassa kirjoittaa omia ajatuksiaan. Mutta sen voin jo tämän päivän perusteella sanoa, että tästä tulee hieno prosessi. Kiitos, että olet huoltajana mukana ja jos et ole, käy lukemassa Wilma-viesti, jossa löytyy tuo linkki kyselyyn. Tulokset näkyvät siis kaikille viimeistään heti hiihtoloman jälkeen.
Jään innolla odottamaan uusia vastauksia ja erityisesti tuota arvokeskusteluiltaa helmikuun 12. päivä. Mikä kevät tästä onkaan tulossa!
tiistai 28. tammikuuta 2014
maanantai 27. tammikuuta 2014
Mistä syntyy Riihiksen henki? - arvokeskustelun kevät
Aivan näinä päivinä käynnistyy Riihenmäessä arvokeskustelun kevät. Tämän kevään aikana kyselemme oppilailta, huoltajilta ja henkilökunnalta, mikä meillä on tärkeää, luovuttamatonta. Mihin sanoihin voimme kiteyttää Riihenmäen koulun arvot. Tämä arvokeskustelu on osa valmistautumista uuteen opetussuunnitelmaan, joka on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2016.
Tämän blogin kautta pääset seuraamaan Riihiksen arvokeskustelun etenemistä ja tuloksia, joita myös voit täällä kommentoida.
Jos sinua kiinnostaa tutustua valtakunnallisen opetussuunnitelmatyöhön, voit tutustua opetushallituksen sivuihin aiheesta: http://www.oph.fi/ops2016
Täältä löytyy Luonnos opetussuunnitelman perusteiksi. Noissa perusteissa on avattu perusopetuksen arvopohjaa ja koulun toimintakulttuuria ja sitä, mihin suuntaan koulu kulkee tulevaisuudessa.
Ja nyt siis kuvausta Riihenmäen koulun kevään arvokeskustelun suunnitelmasta:
Kyselyn tein Googlen lomakkeelle, jonka avulla saamme kyselyn tulokset helposti taulukkomuotoon ja kaikki vastaukset yhteen dokumenttiin. Muodostamme tuloksista Wordle-sanapilven. Sanapilvessä kaikki mainitut sanat tulevat näkyviin ja eniten mainintoja saaneet sanat näkyvät suurimmalla fontilla. Näin saamme siis pikatutkimustuloksen.
Kyselyn pohjalta käymme keskustelua vanhempainillassa.
Teemaviikon aikana jokainen luokka pääsee rehtorin tunnille, jonka aiheena on Riihiksen arvot. Tuon tunnin aikana keräämme oppilailta samalla tavalla noita tärkeitä asioita, arvoja, joista haluamme pitää kiinni. Ja näistä sanoista ja asioista muodostamme jälleen sanapilven.
Veson jälkeen, jos vielä tarvitaan, johtoryhmä työstää arvot yhtenäiseen muotoon ja sen jälkeen on vielä mahdollisuus kommentoida tuota ehdotusta. Silloin on tarkoitus kysyä, miten nämä arvot näkyvät koulumme toiminnassa ihan joka päivä. Ja kevätjuhlaan mennessä meillä toivottavasti on kasassa Riihenmäen arvot ja vähän myös kuvausta siitä, miten arvot näkyvät toimintakulttuurissamme.
Arvokeskustelu on prosessi, joka ei välttämättä ole helppo. Toisaalta ajattelen, että arvojen pitäisi olla aika pysyviä ja muuttumattomia. Toisaalta taas on paljon hyviä asioita, joita voisi nostaa listalle. Jos arvoja on liikaa, niitä ei enää pysty muistamaan, ja niiden merkitys jää arjessa ohueksi . Siksi on tärkeää, että arvot nostetaan silloin tällöin keskusteltavaksi, jotta ne eivät jää johonkin taustalle, vaan niitä pohditaan koulun toiminnan tasolla.
Tähän kaikkeen haluan sinua tänä keväänä haastaa mukaan!
Tämän blogin kautta pääset seuraamaan Riihiksen arvokeskustelun etenemistä ja tuloksia, joita myös voit täällä kommentoida.
Jos sinua kiinnostaa tutustua valtakunnallisen opetussuunnitelmatyöhön, voit tutustua opetushallituksen sivuihin aiheesta: http://www.oph.fi/ops2016
Ja nyt siis kuvausta Riihenmäen koulun kevään arvokeskustelun suunnitelmasta:
Kysely huoltajille ja arvoilta helmikuussa
Työskentely lähtee liikkeelle kyselyllä huoltajille ja sen jälkeen vanhempainyhdistyksen kanssa yhteisellä vanhempainillalla 12. helmikuuta klo 18.00. Laita tämä siis kalenteriin.Kyselyn tein Googlen lomakkeelle, jonka avulla saamme kyselyn tulokset helposti taulukkomuotoon ja kaikki vastaukset yhteen dokumenttiin. Muodostamme tuloksista Wordle-sanapilven. Sanapilvessä kaikki mainitut sanat tulevat näkyviin ja eniten mainintoja saaneet sanat näkyvät suurimmalla fontilla. Näin saamme siis pikatutkimustuloksen.
Kyselyn pohjalta käymme keskustelua vanhempainillassa.
Rehtorin tunti arvoista jokaiselle luokalle teemaviikolla
Oppilaiden kanssa käymme keskustelua arvoista samalla viikolla. Tuolloin meillä on teemaviikko, jonka teemana on terveys. Arvot, elämän ja koulun tärkeät asiat sopivat mitä parhaiten tuollaiseen teemaan.Teemaviikon aikana jokainen luokka pääsee rehtorin tunnille, jonka aiheena on Riihiksen arvot. Tuon tunnin aikana keräämme oppilailta samalla tavalla noita tärkeitä asioita, arvoja, joista haluamme pitää kiinni. Ja näistä sanoista ja asioista muodostamme jälleen sanapilven.
Henkilökunnan veso-iltapäivä helmikuun lopulla
Tähän mennessä meillä pitäisi olla siis sanapilvet sekä huoltajien että oppilaiden tärkeinä pitämistä arvoista. Ja viimeiseksi ääneen pääsevät opettajat. Heidän kanssaan vietämme vesoiltapäivän, jossa alussa muodostetaan opettajien arvopilvi. Loppuiltapäivä on sitten varattu keskustelulle, jonka aikana tutkimme kaikkien kolmen ryhmän sanapilviä ja toivottavasti pääsemme yhteiseen näkemykseen. Tähän keskusteluun ajattelin kutsua mukaan myös oppilaiden ja huoltajien edustajat. Toivottavasti iltapäivän aikana eteemme hahmottuu ainakin joitain kaikille yhteisiä arvoja ja voimme käydä keskustelua eroista, jos niitä löytyy. Ja tavoitteena kiteyttää iltapäivän aikana arvot muutamaan sanaan.Arvot kommentoitavaksi kaikille - miten arvot näkyvät Riihiksen toiminnassa?
Veson jälkeen, jos vielä tarvitaan, johtoryhmä työstää arvot yhtenäiseen muotoon ja sen jälkeen on vielä mahdollisuus kommentoida tuota ehdotusta. Silloin on tarkoitus kysyä, miten nämä arvot näkyvät koulumme toiminnassa ihan joka päivä. Ja kevätjuhlaan mennessä meillä toivottavasti on kasassa Riihenmäen arvot ja vähän myös kuvausta siitä, miten arvot näkyvät toimintakulttuurissamme.
Arvokeskustelu on prosessi, joka ei välttämättä ole helppo. Toisaalta ajattelen, että arvojen pitäisi olla aika pysyviä ja muuttumattomia. Toisaalta taas on paljon hyviä asioita, joita voisi nostaa listalle. Jos arvoja on liikaa, niitä ei enää pysty muistamaan, ja niiden merkitys jää arjessa ohueksi . Siksi on tärkeää, että arvot nostetaan silloin tällöin keskusteltavaksi, jotta ne eivät jää johonkin taustalle, vaan niitä pohditaan koulun toiminnan tasolla.
Tähän kaikkeen haluan sinua tänä keväänä haastaa mukaan!
lauantai 21. joulukuuta 2013
Koulutunnelmaa, joulutunnelmaa ja kilttejä lapsia.
Joulujuhlan aamuna pimeästä märästä ja mustasta maailmasta astuin kouluun, johon oppilaat käsityöopettaja Annelin johdolla olivat luoneet uskomattoman illuusion talvesta, lumesta, sinisestä hetkestä. Kuvat eivät kerro murto-osaakaan siitä hämärästä rauhasta, joka juhlassa vallitsi. Musiikin ryhmien "White Christmas" ei tuntunut tässä hetkessä yhtään kornilta. Oppilaat tulivat sisään koulun kellan kautta joulupolkua, jossa kynttilälyhdyt valaisivat tien. Oppi Jos joulutunnelma ei ollu aiemmin minua tavoittanut, se tavoitti tänään. Kuvien lomassa vielä rehtorin joulutervehdys. Kiitos jokaiselle tästä syksystä ja hyvää joulunaikaa.
Joulutyttö ja joulupoika
Tänä jouluna
oppilaskunnan hallitus on palkinnut jokaiselta luokalta luokkien äänestämät
joulutytön ja joulupojan. Näistä luokkien valitsemista oppilaista oppilaskunnan
hallitus valitsi koko koulun joulutytön ja joulupojan. Tulkaapa hallituksen
edustajat tänne, niin jaetaan nämä palkinnot.
Kriteerit valinnalle
oli: Joulumielentuoja, joku, joka osaa elää joulua joka päivä. Iloinen,
avulias, empaattinen, hyvä esimerkki, kohtelias, reipas ja hyväntuulinen.
Joulutyttö on Oona Roppola 9C
Joulupoika Roope Tirronen 8E
"Teillä on kyllä kilttejä oppilaita"
Tästä
päästään hyvin tämän joulutervehdyksen teemaan, joka on kiltteys. Jos tämä
joulutervehdys pitäisi tiivistää yhteen lauseeseen, sanoisin: ”Onko täällä
kilttejä lapsia?” Tällä
viikolla olen kuullut teistä oppilaista sanottavan: ”Teillä on kyllä kilttejä
oppilaita”
Tällaista
palautetta antoi minulle tällä viikolla henkilö, joka kävi koulussamme
ensimmäisen kerran. Hän tuli kouluumme varta vasten tarkkailemaan meitä
kaikkia. Ja tarkkailunsa perusteella antoi tuon arvion. Tuo henkilö
ei ollut pukeutunut tontun univormuun, mutta virka-asuun kyllä. Tuo henkilö
oli palotarkastaja, joka tuli seuraamaan paloharjoitustamme. Ja hänellä on
kokemusta aika monesta paloharjoituksesta, joten hänellä on vertailupohjaa. Me
poistuimme rauhassa ja olimme kaikki ulkona kohtuullisessa ajassa. Kiitos siitä jokaiselle.
Jouluna
kiltteys on se, mitä aina kysytään. Oletko ollut kilttinä? Tai että joulupukki
ei tuo lahjoja, jos ei ole ollut kiltti.
Tänään
haluaisin kysyä, että mitä tarkoitetaan sillä, että on kiltti? Enkä kyllä aio
vastata siihen, sitä saat itse miettiä. Mutta kysymyksiä riittää.
Mitä kiltti tarkoittaa?
Mitä tarkoittaa se, että on kiltti koulussa? Onko se sitä, että on hiljaa tunnilla ja tekee tehtävät mukisematta? Onko kiltti tuhman vastakohta? Onko kiltti sitä, että ei ole ilkeä? Onko tyttöjen ja poikien kiltteys samanlaista? Jos on kiltti, onko silloin nössö?
Minulle on joskus sanottu, että kenellekään ei koskaan saa sanoa, että olet tuhma, vaan että olet tehnyt tuhmasti. Että ei se ole tahallaan tuhma. Onko joku tahallaan kiltti? Pitäisikö myös kiltteyden kohdalla ajatella, että ei pitäisi sanoa, että olet kiltti, vaan että olet tehnyt kiltisti. En tiedä.
Minusta tuo palotarkastajan kommentti kertoi siitä, että hänen mielestään te oppilaat osaatte käyttäytyä ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Voiko kiltteys olla tilanteesta riippuvaista?
Voiko kiltti myös olla eri mieltä? Voiko kiltti turhautua, suuttua? Joskus sanotaan, että joku on liian kiltti. Jääkö liian kiltti toisten jalkoihin tai käytetäänkö liian kilttiä hyväksi? Teetetään kiltillä hommat vaikka ryhmätyössä? Voiko kiltti myös pitää puoliaan tai puolustaa toista? Onko kiltteys suhteellista? Entä millainen on kiltti opettaja? Voiko kiltti opettaja olla tiukka? Voiko kiltti opettaja suuttua?
On toinenkin teihin oppilaisiin liittyvä kuvaus, jonka olen tämän syksyn aikana kuullut monelta koulussamme vierailleelta henkilöltä tai sijaiselta, joka tulee opettamaan teitä päiväksi tai vain muutamaksi tunniksi. Saman kommentin kuulen usein myös meidän opettajilta. ”Meillä on tosi kivoja oppilaita”
Samaa huomaan myös itse toistavani. Kiva. Mielikuva siitä syntyy pienistä asioista. Se on syntynyt pienistä asioita tänä syksynä, asioista joita olen itse nähnyt ja joita olen kuullut teiltä oppilailta ja opettajilta:
- kun te tervehditte vierailta koulun käytävällä ja kysytte uteliaina, keitä te ootte?
- kun teistä jotkut ilmestyvät hakemaan jääpussia kaverille tai minua apuun, kun jotain on sattunut
- siitä, kun käytävällä joku kysyy, miltä on tuntunut olla rehtorina
- ja aamuisin ovella, kun olen teitä vastassa, erityisesti eräs Ville saa aina kasvoilleni hymyyn, kun mietin, mikä on se tapa, jolla tänään kengät löytävät tiensä kuramatolta paikalleen. Syksyn alussa me Villen kanssa opettelimme, ehkä emme ihan taistelleet, siitä, että kengät pitää ottaa pois kuramatolla ja kantaa naulakoille. Mutta kun sen opit, joka aamu sain aamun piristyksen siitä, kun tulit eteeni ja mietit, mikä on se tapa, jolla tänään kengät löytävät paikkansa. Kiitos Ville!
- kun on seurannut joulukalenterin kirjekuorten etsijöitä ja joulukoulun ja joulujuhlan valmisteluun osallistuneita oppilaita. Täällä näyttää ihan mielettömän hienolta!
- 8F:n oppilaat, jotka kyselivät aktiivisesti autokauppiaalta vierailulla Autotalo Laakkosella
Teistä jokainen voi miettiä itse lisää asioita.
Jos minun pitäisi valita yksi näkökulma siihen, mitä kiltti tai kiva tarkoittaa, toivon, että kiltteys on sellaista, joka kohdistuu toisiin ihmisiin. Siis että pyrimme olemaan kilttejä toisillemme, riippumatta siitä, onko hän luokkakaveri, opettaja, äiti tai isä, sisarus, kuka tahansa.
Enkä minä niin sinisilmäinen ole, että ajattelisin, että kaikki on vaan tontunpunaista onnea. Kyllähän me täällä asioita joudumme selvittämään. Välillä tulee tilanteita, joissa emme ole osanneet olla kilttejä. Ilman lahjoja jääminen on pieni seuraus siitä, tosin luulen että se toteutuu aika harvoin. Mutta silloin, kun ei ole osannut olla kiltti, se todennäköisesti on vaikuttanut johonkin toiseen ihmiseen. Silloin toivon, että uskallamme myöntää sen, selvittää asian ja pyrkiä toimimaan seuraavalla kerralla toisella tavalla.
Toivon, että lahjojen määrästä riippumatta saat tänä jouluna tuntea, että joku on kiltti sinulle. Ja toivon, että sinä voit tänä jouluna olla kiltti jollekin. Hyvää joulua!
perjantai 13. joulukuuta 2013
Tohinaa ennen Joulukoulua-tervetuloa huomenna!
Perjantai-iltapäivä Riihenmäessä:
- pitäiskö tää pöytä laittaa monttuun vai miten?
- Saako meidän yritys valita myyntipöydän paikan?
- Saija, naarmuttaaks nää savijutut lasia, jos ne laitetaan roikkumaan?
Huomenna klo 13 Riihenmäen koulun aulassa musiikin valinnaisryhmien konsertti rysäyttää käyntiin Riihenmäen historian ensimmäisen Joulukoulu-tapahtuman. Luvassa vanhempainyhdistyksen kahvio ja jouluruokamyyjäiset, lapsille seikkailupolku "Matka Korvatunturille", monenlaista myyntipöytää ja arpajaista.
Vipinä on aikamoinen, kun musaryhmä roudaa kamoja, toiset ripustaa savipiparkakkuja, toiset myyntipöytiä. Yksi ripustaa töitään taidenäyttelyksi.
Huomenna siis kaikki mukaan vipinään ja hakemaan joulufiilistä Riihiksestä!
Riihiksen vanhemmat joululaatikkotalkoissa. Köksän luokassa oli aika trooppinen ilmanala, kun lantut, perunat ja porkkanat porisivat liedellä.
perjantai 1. marraskuuta 2013
Kirjoituskilpailun voitto Riihenmäkeen! Jee Emilia!
Kahden viimeisen viikon aikana on meillä Riihiksessä jännitetty. Koulumme 8. luokkalaiset osallistuivat valtakunnalliseen Luetko sinä?- kampanjan kirjoituskilpailuun, jossa piti kirjoittaa arvostelu Christel Rönnsin novellista Noutaja. Mukana oli 15 sanomalehteä ja 9500 kahdeksasluokkalaista.
Emilian työ siis lähtettiin ensin Keski-Uusimaa -lehteen ja kirjoitus valikoitui lähetettyjen joukosta kolmen parhaan joukkoon. Niinpä Emilia ja Emilia äidinkielen opettaja Alice Kyyrö kävivät Tuusulassa pokkaamassa palkinnon.
No, Emilian teksti jatkoi valtakunnalliseen kilpailuun ja sieltä siis jaettu toinen sija! Palkintona 750 euroa luokan luokkaretkikassaan.
Arviointiraati perusteli, että Emilian tekstissä oli selkeä näkemys, joka perusteltiin kattavasti. Arvio eteni loogisesti ja toi esiin kiinnostavia näkökulmia. Kirjoittaja toi kriittisen näkemyksensä asiallisesti esiin.
Keskiviikkoaamuna Kesk-Uusimaa -lehden Riikka Björn yllätti luokan kuvaajan ja toimittaja Jouko Tuomas-Kettusen kanssa. Emilia sai kukat ja kuuli voitosta. Luokan kanssa vielä otettiin kuva ennen palkintokahveja.
Erilaiset kilpailut, joihin koulut voivat osallistua ovat hienoja piristyksiä opiskeluun. Kilpailu innostaa yrittämään ja tuo erilaisia näkökulmia ihan perusopiskeluun. Riihenmäessä parhaillaan kahdeksasluokkalaiset hikoilevat liikuntasalissa, koska osallistuvat Voimainkoitos-kilpailuun, jossa tehdään 8 kuntotestiliikettä ja luokan keskiarvon perusteella palkitaan parhaita. Meiltä neljä luokkaa osallistuu kisaan.
http://www.nordicschoolsport.com/fi/kilpailu.aspx
Positiiviseen kannustukseen ja innostamiseen perustuvat kilpailut ovat hieno tapa herättää koululaisten kiinnostus erilaisiin asioihin.
Emilian työ siis lähtettiin ensin Keski-Uusimaa -lehteen ja kirjoitus valikoitui lähetettyjen joukosta kolmen parhaan joukkoon. Niinpä Emilia ja Emilia äidinkielen opettaja Alice Kyyrö kävivät Tuusulassa pokkaamassa palkinnon.
No, Emilian teksti jatkoi valtakunnalliseen kilpailuun ja sieltä siis jaettu toinen sija! Palkintona 750 euroa luokan luokkaretkikassaan.
Arviointiraati perusteli, että Emilian tekstissä oli selkeä näkemys, joka perusteltiin kattavasti. Arvio eteni loogisesti ja toi esiin kiinnostavia näkökulmia. Kirjoittaja toi kriittisen näkemyksensä asiallisesti esiin.
Keskiviikkoaamuna Kesk-Uusimaa -lehden Riikka Björn yllätti luokan kuvaajan ja toimittaja Jouko Tuomas-Kettusen kanssa. Emilia sai kukat ja kuuli voitosta. Luokan kanssa vielä otettiin kuva ennen palkintokahveja.
Erilaiset kilpailut, joihin koulut voivat osallistua ovat hienoja piristyksiä opiskeluun. Kilpailu innostaa yrittämään ja tuo erilaisia näkökulmia ihan perusopiskeluun. Riihenmäessä parhaillaan kahdeksasluokkalaiset hikoilevat liikuntasalissa, koska osallistuvat Voimainkoitos-kilpailuun, jossa tehdään 8 kuntotestiliikettä ja luokan keskiarvon perusteella palkitaan parhaita. Meiltä neljä luokkaa osallistuu kisaan.
http://www.nordicschoolsport.com/fi/kilpailu.aspx
Positiiviseen kannustukseen ja innostamiseen perustuvat kilpailut ovat hieno tapa herättää koululaisten kiinnostus erilaisiin asioihin.
tiistai 8. lokakuuta 2013
Aamukahvit ja True Love Sucks!
Viime perjantaina Riihenmäessä tapahtui paljon:
Päivä jatkui avoimilla ovilla, ja muutama huoltaja uskaltautuikin tunneille. Ja päivän aikanakin tapahtui paljon:
Näytelmässä yhdistyi taidokkaasti överiksi vetäminen ja vakavasti puhuminen ja vielä aiheista, jotka koskettivat: murrosikä, seksi, seksuaalisuus, suhde vanhempiin, netti, alkoholi. Ja mikä ihmeellistä, monessa kohtaa ruotsin kielellä. Joku näytelmän nähneistä opettajista sanoikin, että juuri sopivassa suhteessa keskisormea ja etusormea. Siis huumoria ja ajattelemisen aihetta, mutta ei liian heristelevästi ja opettavasti.
Näytelmä eteni niin vauhdilla, että vaikka välillä tällaista täti-ihmistä vähän punastutti, niin heti seuraavassa hetkessä oltiin jo uudessa tunnelmassa, eikä kiusaantumiselle ollutkaan aikaa.
Suuren suuri kiitos siis koulumme vanhempainyhdistykselle, joka meille tämän esityksen tarjosi. Teidän toimintanne ansiosta koulussa päästää nauttimaan sellaista kulttuuria, joka antaa ajattelemisen aihetta. Kulttuurikasvatus on osa koulun tehtävää ja tällainen toiminta tuo aidon kulttuurin kouluun.
Ja kävipä vielä niin, että esitysten jälkeen koulun ilmaisutaidon ryhmä sai näyttelijät vieraakseen ja pääsi kuulemaan ammattinäyttelijän arjesta ja näytelmiin valmistautumisesta. Kiitos siis arvokkaasta ajastanne!
Voin lämpimästi suositella kyseistä näytöstä yläkouluikäisille ja toisellekin asteelle. Jään mielenkiinnolla odottamaan näytelmän kolmatta osaa, joka kuulemma näkee päivänvalon joskus ensi vuoden puolella.
Teatteri Taiminen kotisivut
Rehtorin aamukahvit
Vietettiin kodin ja koulun päivää, joka alkoi rehtorin aamukahveilla. Oli mukava istua kahvikupin äärellä ja rauhassa jutella koulusta ja vähän koulun vierestäkin. Puhuimme koulumatkoista ja siitä, kuinka laiska sitä itsekin on lähtemään liikkeelle kävellen, vaikka olisi vain kilometrin matka juna-asemalle. Mietimme myös sitä, kuinka hienoa olisi saada myös koulussa näkyviin se ammattien ja koulutuspolkujen kirjo, joka löytyy oppilaittemme kodeista. Siitä innostuneena sovittiinkin jo yhden huoltajan kanssa, että hän tulee kertomaan omasta työstään ja urapolustaan. Hienoa, että asiat etenevät heti toteutukseen.Päivä jatkui avoimilla ovilla, ja muutama huoltaja uskaltautuikin tunneille. Ja päivän aikanakin tapahtui paljon:
Kasit metsään
Kahdeksasluokkalaiset pääsivät metsäammattilaisen kanssa retkelle metsään. Aina kun oppiminen siirtyy luokkahuoneen ulkopuolelle, on mahdollista nähdä moni asia uudesta näkökulmasta.Kaikki pääsi teatteriin
Riihenmäkeläiset pääsivät teatteriin. Omassa koulussa. Teatteri Taiminen kahden miehen, CG Wentzelin ja Mikael Strömbergin, esittämä Tove Appelgrenin näytelmä True Love Sucks sai auditorion hytkymään naurusta ja hiljenemään pysähtyen.Näytelmässä yhdistyi taidokkaasti överiksi vetäminen ja vakavasti puhuminen ja vielä aiheista, jotka koskettivat: murrosikä, seksi, seksuaalisuus, suhde vanhempiin, netti, alkoholi. Ja mikä ihmeellistä, monessa kohtaa ruotsin kielellä. Joku näytelmän nähneistä opettajista sanoikin, että juuri sopivassa suhteessa keskisormea ja etusormea. Siis huumoria ja ajattelemisen aihetta, mutta ei liian heristelevästi ja opettavasti.
Näytelmä eteni niin vauhdilla, että vaikka välillä tällaista täti-ihmistä vähän punastutti, niin heti seuraavassa hetkessä oltiin jo uudessa tunnelmassa, eikä kiusaantumiselle ollutkaan aikaa.
Suuren suuri kiitos siis koulumme vanhempainyhdistykselle, joka meille tämän esityksen tarjosi. Teidän toimintanne ansiosta koulussa päästää nauttimaan sellaista kulttuuria, joka antaa ajattelemisen aihetta. Kulttuurikasvatus on osa koulun tehtävää ja tällainen toiminta tuo aidon kulttuurin kouluun.
Ja kävipä vielä niin, että esitysten jälkeen koulun ilmaisutaidon ryhmä sai näyttelijät vieraakseen ja pääsi kuulemaan ammattinäyttelijän arjesta ja näytelmiin valmistautumisesta. Kiitos siis arvokkaasta ajastanne!
Voin lämpimästi suositella kyseistä näytöstä yläkouluikäisille ja toisellekin asteelle. Jään mielenkiinnolla odottamaan näytelmän kolmatta osaa, joka kuulemma näkee päivänvalon joskus ensi vuoden puolella.
Teatteri Taiminen kotisivut
sunnuntai 2. kesäkuuta 2013
Puhe Riihenmäen koulun kevätjuhlassa
Wilma pilasi elämäni. Tätä on saanut lukea tänä keväänä Facebookista. Voi olla, että meidänkin opettajien merkinnöistä joku on päätynyt tuolle sivustolle, mutta silti minusta tuntuu, että meillä suhtautuminen Wilmaan ei ole ihan tuota.
Tänä vuonna tässä koulussa Wilmaan on annettu yhteensä
40 400 hymymerkintää. Ja 10000 huutomerkkiä, joka kertoo esim. läksyjen
tekemättömyydestä tai tunnin häirinnästä. Minusta tuo suhde näyttää aika
hyvältä. Ja on hyvä, että molempia palautteita tulee.
Jonkun opettajan Facebook-sivuilla oli päivitys, että Wilma ei pilannut elämääni:
"Työjärjestys maanantaina
Päivän työjärjestys on tyhjä."
"Työjärjestys maanantaina
Päivän työjärjestys on tyhjä."
Kesän ajaksi saamme
unohtaa Wilman ja toivottavasti syksylläkään Wilma ei elämäämme pilaa, vaan on
oikea yhteistyön kanava niin oppilaille, opettajille, kuin teille huoltajille.
Mutta hymyjä jaan kuitenkin
vielä ennen lomaa:
Tänä vuonna hymypatsaan saavat: Hilla Mäkinen 8b ja Oskari Laamanen
8d.
Wilman avulla olemme keränneet myös teiltä vanhemmilta ja
oppilailta palautetta, joka sekin antaa aihetta hymyyn. Ei sen takia, että
siellä olisi pelkkää positiivista palautetta, vaikka sitäkin on paljon. Mutta
erityisesti sen takia, että kehittämisehdotukset osuvat meillä opettajilla,
oppilailla ja huoltajilla aika yksiin. Noita palautteita haluan vielä lukea
ajan kanssa ja syksyllä oikeasti yhdessä miettiä, miten vielä voisimme kehittää
paremmaksi.
Tänä vuonna on tapahtunut hienoja juttuja. Monia asioita,
joihin meidän koulussa opettajat ja oppilaat ovat rohkeasti sanoneet kyllä.
Ottaneet riskin, tehneet jotain oman mukavuusalueen ulkopuolella.
Lasse aloitti rehtorin luovan hulluuden stipendin jakamisen
ja minä jatkan perinnettä. Tänä vuonna tuo stipendi menee oppilaalle, jolla on luovimmat ja nokkelimmat aivot UNICEF-kerhossa ja varmaan monessa
muussakin, huumorintajuinen, ei koskaan tuo itseään esille -tekee vain aina
niin hyvin, pilke silmäkulmassa, taitava käsistään, ei murehdi turhista, on oman
tiensä kulkija, luotettava, vapaaehtoistyötä arvostava ja tekevä. 9E
luokan Neea Leinolle.
Ja kyllä ovat sanoneet myös ne lukuisat yhteistyökumppanit,
joiden kanssa olemme tänä vuonna saaneet tehdä yhteistyötä:
Keudan opiskelijat ja Minjaco Oy ovat aloittaneet kolmen
vuoden projektin yhdessä 7F:n kanssa. Ja voin sanoa, että kuvisope Mari on
varmasti ollut yksi, joka on sanonut kyllä johonkin sellaiseen, josta ei ehkä
aiemmin ole ollut ihan varma. Siksi pyytäisinkin tänne eteen Roger Bäckroosin. Haluamme
palkita sinut siitä ideoiden ja innostuksen määrästä, jolla kehittelet ja olet
mukana tässä projektissa.
Se tuki, jonka koulu teiltä huoltajilta saa on
korvaamatonta. Minulla on aina ollut Riihenmäessä sellainen tunne, että
opettajat, oppilaat ja te huoltajat, me olemme samalla puolella, emme siis
toisiamme vastaan. Joo, eri mieltä olemme voineet olla, mutta silti jokainen on
pyrkinyt silloinkin ajattelemaan nuoren, siis oppilaan parasta. Useana vuonna olemme myös palkinneet teistä huoltajista
jonkun/jotkut, jotka ovat kasvattaneet, tukeneet, välillä jopa taistelleet,
oman lapsen/lapsien hyvän puolesta.
Tulisitko Petra Kangas tänne.
En puhu teille pidempään, koska meidän ysimme ovat keränneet
meidän opettajien ajatuksia videolle, jonka he haluavat teille näyttää.
Tänä vuonna
päättötodistuksen saa 115 yhdeksäsluokkalaista.
Rakkaat ysit.
Te toivoitte, että saisitte näyttää tekemänne videon, joka
kertoo teistä. Tässä se on. Te ette sitä näe, mutta kun muut katselevat sitä,
miettikää te, mitkä hetket yläkoulun ajalta ovat niitä, joissa olet mielestäsi
ylittänyt itsesi tai huomannut, että kuinka joku toinen vieressä on onnistunut
ja ylittänyt itsensä. Enkä tarkoita pelkästään koulua ja numeroita, vaan
enemmänkin sinua ihmisenä, sinuna. Yritä tavoittaa edes aavistus jostain
tuollaisesta tunteesta tämän videon aikana.
Minä haluan tänään sanoa teille, että uskaltakaa sanoa
kyllä!
Uskaltakaa joskus pois sieltä, missä kaikki tuntuu helpolta
ja mikään ei pelota tai jännitä.
Tänään olet uuden kynnyksellä. Olet tehnyt valintoja, jotka
vaikuttavat omaan elämääsi ehkä enemmän, kuin koskaan aikaisemmin. Voi olla,
että ensi syksynä, tai vuoden tai kahdenkaan päästä, et tiedä tarkasti, mitä
oikeasti haluat olla isona. Ja voi olla, että se mitä juuri silloin teet tai
tunnet, on jotain sellaista, mitä et todellakaan halua.
Mutta toivon, että uskallat sanoa kyllä! Älä liikaa mieti,
että tuo on liian vaikeaa tai en minä osaa. Kokeilemallahan sen näet ja sitten
voit päättää mihin siitä sitten jatkat. Äläkä liikaa murehdi sitä, miten
onnistut nyt. Aina löytyy joku muu mahdollisuus.
Jos joku olisi sanonut minulle 9. luokan keväällä, että
Saija, sinusta tulee 40-vuotiaana rehtori, en olisi uskonut. Minä suunnittelin
uraa lääkärinä ja tieni lukion jälkeen näytti täysi selvältä. Mutta
todellisuudessa ihan jotkut muut asiat, kuin minun tekemäni suunnitelmat,
johtivat minut tähän tänään. Rakkaus laiskisti lukio-opiskelijan, joka ei
sitten jaksanutkaan lukea lääketieteellisen pääsykokeisiin, vaan tyytyi teologiseen. Ja tuo rakkaus on tänä kesänä kestänyt 20 vuotta. Ja tuon rakkauden takia minä en leikkaa sydämiä tai paranna syöpää, vaan seison tässä. Ei kovin suunniteltua, mutta silti juuri sitä, missä haluan nyt olla.
Ja nyt kuitenkin puhun
tässä. Ja aika moniin sellaisiin asioihin, joista en oikein ole tiennyt mitään,
tai joita en ole osannut, olen sanonut kyllä. Joo, se on aiheuttanut ahdistusta
ja jännittänyt, mutta kun niistä on selvinnyt hengissä, onnistumisen tunne on
ihan käsittämätön!
Ja parasta tässä on, että olen saanut nähdä myös monen
teidän onnistuneen ja ylittäneen itsensä. Tehneen jotain, jota et itsekään ehkä
olisi aluksi uskonut. Kannusta myös kaveria siinä vieressä ylittämään itsensä
tai tehkää se yhdessä!
Olet ehkä nähnyt Facebookissa kuvan, jossa on laatikkoa
jonka sisällä lukee comfort zone, mukavuusalue. Ja sen ulkopuolella ympyrä,
jossa lukee ”Where the magic happens!”
Uskalla ulos laatikosta.
-
Valitse vaatteen väri, jota et ole koskaan
käyttänyt
-
tilaa jotain muuta, kun ainainen
kinkku-ananaspizza
-
laula julkisesti, vaikka olet ajatellut, että mä
en todellakaan osaa laulaa
-
Juokse maraton, vaikka olet koko elämäsi
sanonut, että et voi heikkojen polviesi takia.
-
Tartu puhelimeen ja soita ja kysy kesätöitä.
-
Halaa kaveria, vaikka ajattelet, että mä en oo
mikään halaaja.
-
Ui avannossa.
-
Kerro ihastuksestasi ihastuksen kohteelle.
-
lue kokeeseen! tai Jätä joskus lukematta
kokeeseen!
-
ilmoittaudu vapaaehtoisesti puheenjohtajaksi
kokoukseen
-
lähde pitsinnypläyskurssille
-
ilmoittaudu teatteriin.
-
Kokeile!
-
Uskalla sanoa kyllä!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)